Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

" Διαβάζω αλλά δε τα καταφέρνω. Γιατί;"


" Πάλι μέτριος βαθμός στο διαγώνισμα! Πέντε ώρες διάβαζα για αυτό το test...Ίσως θα πρέπει να σταματήσω να προσπαθώ. Αφού δεν βγάζει πουθενά..."

Πολύ συχνή αυτή η σκέψη των παιδιών που αν και ξοδεύουν αρκετές ώρες μπροστά στα βιβλία τους το "ατόφιο" εικοσάρι που ακούμε πολλές φορές μεταξύ άριστων μαθητών δεν έρχεται ποτέ!

Δυστυχώς είναι μια κατάσταση που προκαλείται από πολλούς παράγοντες που άλλοτε είναι ελεγχόμενοι και άλλοτε όχι από το ίδιο το παιδί. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να μπούμε στη διαδικασία να ερευνήσουμε γιατί συμβαίνει και όχι μόνο για να πετύχουμε το "πολυπόθητο" εικοσάρι αλλά γιατί οι σημαντικότεροι παράγοντες που συμβάλουν στην αποτελεσματική μάθηση είναι η ψυχολογία, η αυτοπεποίθηση και ο αυτοσεβασμός. Με την αλλεπάλληλη σε εισαγωγικά αποτυχία, οι παραπάνω παράγοντες όπως είναι φυσικό κλονίζονται και επέρχεται το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Κάποιοι λοιπόν από τους παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν και να οδηγούν σε αναποτελεσματικό διάβασμα είναι:

  • Απόσπαση προσοχής από ανοιχτά μπροστά μας μέσα μαζικής επικοινωνίας όπως τηλεόραση, internet, μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, tweeter κτλ).
  • Διάβασμα με τρόπο που δεν ανταποκρίνεται στο μαθησιακό τύπο του μαθητή. π.χ ένας ακουστικός ως επί τω πλείστων μαθητής προσπαθεί να μάθει διαβάζοντας με τρόπους που αφορούν περισσότερο οπτικούς  τύπους. (Μαθησιακοί Τύποι: Ακουστικός, Οπτικός, Κιναισθητικός)
  • Διάβασμα ύλης για πρώτη φορά χωρίς να έχει προϋπάρξει αποτελεσματική παράδοση του μαθήματος από τον καθηγητή.
  • Άσχημες συνθήκες διαβάσματος. (Δεν υπάρχει προσωπικός χώρος στο σπίτι, γίνεται φασαρία από άλλα μέλη της οικογένειας, επιβολή άλλων υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια της ημέρας από γονείς και συγγενικά πρόσωπα κτλ)
  • Απουσίες στα μαθήματα.
  • Κενά από προηγούμενα μαθήματα που έχουν χαθεί ή δεν έχουν μελετηθεί κατά τη διάρκεια της ίδιας ή και προηγούμενης χρονιάς.
  • Δυσκολίες στη γλώσσα που γίνονται τα μαθήματα.πχ. Όταν παιδιά προέρχονται από ξένη χώρα και ακόμα δεν έχουν αναπτύξει την ελληνική όσο κρίνεται απαραίτητο για την προσαρμογή τους στο σχολείο και το αποτελεσματικό διάβασμα.
  • Μη διαγνωσμένη μαθησιακή δυσκολία η οποία χρήζει άμεσης αντιμετώπισης και σωστής καθοδήγησης τουλάχιστον όσον αφορά τη μελέτη στο σπίτι.
  • Έλλειψη βοήθειας όταν αυτή χρειάζεται από γονείς ή ειδικούς ιδιαίτερα όταν υπάρχει μαθησιακή δυσκολία.
  • Η προσπάθεια να μαθαίνει ο μαθητής τα πάντα απ' έξω χωρίς να κατανοεί εις βάθος αυτά που  μαθαίνει.
  • Η μη συστηματική επανάληψη τόσο από την πλευρά του μαθητή όσο κι από την πλευρά του καθηγητή-δασκάλου που ίσως δε μπαίνει στη διαδικασία να συνδέσει την καινούρια γνώση με την παλιά.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου